Bernardo Huberman arról ír a Predicting the future with social media című könyvében, hogyan képes megnövelni egy cég a bevételeit azzal, hogy döntéseibe bevonja saját vevőit.
A legmeglepőbb dolog, hogy ezzel megalkották a világ talán legolcsóbb, de egyben egyik leghatékonyabb marketingeszközét.
A vevők bevonásának van 4 olyan stratégiája, amelyet, ha Te is elkezdesz használni, akkor garantált a versenyelőnyöd.
1. Termékfejlesztés
Hollywoodban már évek óta alkalmazzák azt a technikát, amellyel a filmstúdiók majdhogynem dollárra pontosan meg tudják jósolni egy-egy film bevételét.
A trükk mindössze annyi, hogy a szakemberek már a filmek megjelenése előtt figyelni kezdik a különböző közösségi fórumokat, és az ottani csevegésekből, várakozásokból előrejelzik a filmek sikerét.
Ehhez hasonló taktikát Te is könnyedén bevethetsz a cégedben. Csak fogod egy új termékedet, és még a premier előtt kikéred a vevőid véleményét róla. Megkérdezed őket, min változtatnának, mit tartanak jónak a termékben. Elég csak visszaemlékezni a McDonald’s a „Te hamburgered” kampányára, amiben a fogyasztók által megalkotott hamburgerek bekerültek a gyorsétterem-lánc kínálatába.
Az ilyesfajta termékfejlesztés haszna ráadásul később duplán kamatozik:
1) Lesz egy olyan terméked, amelyet a célközönséged igényeire szabtál
2) Mivel a potenciális vevő azt érzi, hogy a termékfejlesztésben ő is részt vett, kész lesz a magasabb árat is megfizetni.
2, Ügyfélszolgálat
A Microsoft elsőként hozott létre vevői fórumot, amellyel mind a vevők, mind a saját és viszonteladói kedvében is járt. A vevői fórum lényege, hogy a felhasználók egymáshoz fordulnak a kérdéseikkel, ezzel pedig:
A) A felhasználók hatékonyabban tudják használni az egyes termékeket. EREDMÉNY: elégedettebb vevő.
B) A viszonteladók mentesültek ezernyi olyan kérdéstől, amelyet eddig nekik tettek fel a felhasználók. EREDMÉNY: hatékonyabb és elégedettebb viszonteladók.
C) A Google keresőiben pedig állandóan a találati lista elején szerepel a cég, hiszen napi több száz új bejegyzés érkezik a fórumra.
3. Versenyelőny kialakítása
Sorra jelennek meg már Magyarországon is az úgynevezett vásárlói bizottságok. Ezeknek a lényege, hogy a cégek egy-egy jelentősebb döntésükbe bevonják néhány fontos vevőjüket is.
- Egy épületgépészeti nagykereskedő partnerünk például fogja 5 legjobb viszonteladóját, és minden évben közösen elvonulnak tervezni.
- Egy élelmiszer gyártó partnerünk pedig azzal növekedett az elmúlt évben, hogy a viszonteladóinak javaslatára megváltoztatta termékeinek csomagolását, valamint sűrűbb szállítási határidőket vállalt.
- Az EFS pénzügyi szolgáltató csoport 30%-ot növekedett egy bátor, de zseniális húzással: a cég átalakításába bevonta a vevőket, ezzel felfedve a cégben rejlő hiányosságokat. A vevők ugyanis összehasonlították a céget a versenytársakkal, aminek az lett a vége, hogy az EFS lecsökkentette az ügyfélkapcsolati menedzsment létszámát, miközben fejlesztette az informatikai hátteret.
4. Értékesítés
Minél több időt tölt el egy vevő a márkánkkal, keres rá a neten, nézi meg az üzletben, találkozik vele a Facebookon, annál nagyobb eséllyel fogja azt megvásárolni.
Hogy a márkával eltöltött idő ne a véletlen műve legyen, néhány döntésbe be kell vonnunk a vevőnket:
1. Kérdezd meg tőle, hogy mi legyen a termék neve
2. Kérdezd meg tőle, milyen legyen a csomagolás
3. Kérdezd meg tőle, milyen színekben kerüljön a polcokra a termék
Az ilyen és ehhez hasonló kérdések remek platformok ahhoz, hogy a célpiacod a márkáddal foglalkozzon.
Jack Trout Differentiate or Die című írásában arra hívja fel a figyelmet, hogy a háztartások szükségleteinek 85%-át 150 termékkel fedezhetjük. Ez annyit jelent, hogy a termékek fejlődése meghaladja a rájuk támasztott igényt, így a bukás egyértelműnek tűnik. Azonban azok a termékek, amelyek fejlesztésébe, marketingjébe, értékesítésébe a cégek bevonják a vevőjüket, nem csakhogy elkerülik a bukást, de a sikeres márkák szűk elitjébe is bekerülhetnek.
A következő kampányodba, termékfejlesztésbe Ti be fogjátok vonni a vevőiteket? Jöhetnek a pro és kontra érvek.