Mindent, amit tudni akartál a Black Fridayról!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Minden negyedik ember szerint csak átverés a Black Firday. Azok között viszont, akik hisznek a Black Friday akcióiban, messze a műszaki cikkek a legnépszerűbbek.

A vásárlók harmada műszaki cikket szerez be Fekete Pénteken. Míg egyre több területről szállnak be cégek a Black Friday-akciócunamiba, addig továbbra is csak alig ötödük vesz részt a nagy leértékelési őrületben – derül ki a Kereskedelmi Marketing Trendek Kft. felméréséből.

A főleg nagykereskedelmi marketinggel foglalkozó ügynökség több mint 700 embert kérdezett meg a Black Friday-ről. A válaszokból kiderült, hogy szinte nincs olyan  ember, aki ne hallott volna a nagy leértékelések napjáról: 98 százalék tudja, hogy van ilyen alkalom.

Sokan nem hisznek benne

Sokan ugyanakkor szkeptikusak a nagy akciókkal kapcsolatban: a válaszadók több mint a fele kételkedik a Black Friday-ben. A válaszadók 26 százaléka szerint ez az egész csak átverés sok üzletben, míg 33 százalék szerint csak néhány üzletben zajlik tisztességtelenül a leértékelés.

Ettől függetlenül sokan tervezik a vásárlást

A felmérés alapján úgy tűnik, honfitársaink 39 százaléka tervezi a vásárlást, míg 17 százalék egészen biztosan nem vesz részt az őrületben. „Azaz rengetegen vesznek részt a Black Friday-n. Mintha valami nemzeti kampány lett volna ebből a napból, kereskedelmi szempontból kicsit olyan, mint a karácsony vagy a húsvét. Teljesen mintha ünnep lenne” – mondja Jagodics Rita, a Kereskedelmi Marketing Trendek ügyvezetője.

A szakember hozzáteszi azt is, hogy mindeközben a cégeknek csupán töredéke adja kedveményesebben a termékeit vagy szolgáltatásait. „Bár szélesedik az, hogy milyen típusú termékekhez lehet hozzájutni, hiszen ma már a fogászattól kezdve a bankokig sokan részt vesznek az akciókban, de egy korábbi felmérésünk alapján azt láttuk, hogy mindössze a cégek negyede-ötöde Black Friday-ezik” – magyarázza Jagodics Rita, hozzátéve: a legtöbben vagy a forgalomnövelés szempontjából lépnek, vagy azért, mert a versenytárs is részt vesz az akcióban.

Én magam nem gondolnám átvágásnak a Black Friday-t, már csak azért sem, mert egyre többen új vevők szerzésére használják ezt a lehetőséget. Így próbálják magukra hívni a vevők figyelmét, aztán majd a 2-3. vásárlással behozzák a jelentős akció miatt elvesztett árrést” – teszi hozzá. Jagodics szerint a tudatos cégek arra is figyelnek, hogy ne csak kifutó termékeket árazzák le ilyenkor, hanem akár stratégiai cikkeket is olcsóbban adnak.

Kinek vásárolnak?

Visszatérve magukra a fogyasztókra, kiderült az is, hogy kinek vásárolunk ezen a napon: majdnem 14 százalék mondta azt, hogy magának, míg 34 százalék ajándéknak szánja az akciósan beszerzett termékeket. – Black Friday ugyanakkor jelentős részben impulzusvásárlást is jelent – mondja a marketingszakember –, hiszen a válaszadók 46 százaléka nem is tudja, hogy részt vesz-e vagy sem. Amerikában egyébként ez sokkal jobban működik, hiszen ott a 80-90 százalékos árkedvezmények sem ritkák.

Mik a népszerű termékek?

Az adatokból látszik az is, hogy a műszaki cikkek lesznek idén is a legnépszerűbbek: 32 százalék legalábbis ilyen jellegű terméket szerez be. Második helyen végeztek a játékok 23 százalékkal, míg a dobogó harmadik fokára kerültek a ruhák 21 százalékkal. Az egyéb válaszok közül az is kiderült, hogy sokan fontolgatják még azt, hogy pontosan mit is szereznek be, vagyis meglátják, mi éri majd meg. A vásárlók 34 százaléka az interneten, míg 24 százalékuk az üzletekben szerzi be a leértékelt cikkeket.

Mit csinálnak a kereskedők rosszul?

Jagodics Rita úgy véli, Magyarországon nem feltétlenül a legjobb módon nyúlnak a Black Friday-hez a kereskedők, hiszen nálunk nem egy napig tart, hanem szinte már hetekkel ezelőtt elindultak a nagy akciók a Black Friday-re hivatkozva. „A leértékelés pedig a cégek heroinja. Rövidtávon ugyanis biztosan növekszik a kereslet a leértékelt termék iránt, ám egy idő után elmarad a vásárlás, mert az emberek hozzászoknak, hogy úgyis mindig le lesz értékelve az az adott cikk. Nem fogod azt érezni, hogy neked most azonnal be kell szerezned, így végül akár el is marad a vásárlás” – mondja. Úgy látja, akkor a leghatékonyabb a Black Friday, ha valóban egyetlen nap, ám a 2-3 hetes időszakkal egy normál akcióvá degradálták, így pedig elmarad az impulzusvásárlás, illetve az azt kísérő „de jól jártam” érzés.

A szakember úgy látja, idehaza jellemzően 10-20 százalékos akciós ajánlattal készülnek a cégek, aminek szintén megvan a maga veszélye. „Sok vásárló ugyanis arra vár, hogy jönnek a nagy leárazások, aztán csalódnia kell, mert látja, hogy az akció mértéke bőven a várakozásai alatt marad. Így viszont rossz érzést társít majd tudat alatt a céghez”. Szerinte érdemes nagyon komoly mértékben, akár a beszerzési ár alá is menni ilyenkor, „ám csak akkor, ha jól kidolgozott marketinfolyamatokat tudnak mögé illeszteni, vagyis az embereket később is folyamatosan visszahívják. Ha viszont ezt nem tudja felépíteni, inkább ne csinálja, mert csak tönkremegy.”

A szerző:

Jagodics Rita

A kereskedelmi marketing szakértője, több mint 600 céggel dolgozott már együtt. Tévés megjelenései mellett rendszeresen publikál a Haszon Magazinban, illetve különböző gazdasági oldalakon.

Keress a blogcikkek között:

Kategória választó:

Jagodics Rita:
MADE IN MARKETING

Magyarország első, kizárólag kereskedelmi cégekre szabott marketing könyvének 3. kiadása most 50%-os extrém kedvezménnyel rendelhető meg!

Kapható a Libri könyvesboltjaiban és webshopjában! Azonban, ha itt rendeled meg, akkor most 3 ajándékot is kapsz a könyv mellé:

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Ha tetszett a cikk, iratkozz fel hírlevelünkre, és soha nem maradsz le a legújabb tartalmainkról!

Ígérjük, hogy nem fogunk spamelni, csak a legérdekesebb újdonságokat küldjük a postaládádba.

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Remélem, hasznosnak találtad a blogcikk tartalmát

Várunk egy konzultációra, ha szeretnéd a Kereskedelmi Marketing Csoport tudását és segítségét igénybe venni.