Egyre nagyobb divat lett Magyarországon is tartalommarketing oldalakat, kampányokat létrehozni. Azonban azt látom, hogy sokszor rettentő kezdetlegesek ezek a stratégiák, és kizárólag a tartalommarketing legősibb alapjait tartalmazzák csak. Pedig a modern tartalommarketing tervezést, külön büdzsét, megfelelő szervezést, valamint egy teljes marketing tervet igényel. De hogy hol buknak el az egyébként jónak induló kezdeményezések? Leginkább a következő 3 hibán.
A kutatás hiánya
Nehéz úgy tartalmat gyártani valakinek, ha nem tudjuk pontosan, mi érdekli, milyen problémákkal küzd nap mint nap. 10-ből 7 cég mégis elfelejti kikérni célpiacuk véleményét, mielőtt nekiáll egy teljes tartalom marketing stratégia létrehozásának.
Egy célcsoportot felmérő interjú során kiderítheted, hogyan tudhatod összekapcsolni azt, ami érdekli a vevőidet, azzal, amit a terméked kínálni tud. Ha van egy kenőcsöd, ami segít a lábfájással élőknek, akkor az még nem elég, ha arról írsz, hogyan tudnak enyhíteni a lábfájásukon. Tudnod kell, hogy miben hátráltatja még a lábfájás az életüket. Például nem tudnak eljárni futni, nem tudnak szép cipőt felvenni, nem tudnak az unokákkal játszani. Tudnod kell, hogy mivel próbálkoztak eddig, hogy enyhítsék a fájdalmaikat. Ismerned kell rengeteg dolgot, hogy aztán a tartalmadat ezekre a témákra építsd fel: „Fogadd meg ezt a 7 jó tanácsot, és 1 hónap múlva fájdalom nélkül veheted fel a körömcipődet.”
A tartalom nincs összhangban a célpiac problémájával
Mire egy potenciális vevő eljut odáig, hogy vásároljon, az odavezető úton rengeteg értéket kell fogyasztania. Az Értékesítési tölcsér kiválóan szemlélteti a marketing és az értékesítés erejét. Megmutatja, hogy az egyes reklámeszközöket a vásárlássá válás melyik szintjén kifizetődő bevetni.
Az Értékesítési tölcsér tehát egy olyan folyamatot mutat be, amelyen végigmegy a potenciális vásárló, míg egyszerű érdeklődőből rajongó nem lesz. Ebben a tölcsérben érdemes gondolkodnia minden cégnek, aki ROI-t, megtérülést szeretne.
Ha például gyermekcikkeket, pelenkát, cumit, hasonlókat árulunk, akkor a célközönségünk kismamákból áll. Ha hatékonyságot akarunk növelni, akkor a tartalom marketing kommunikációnkat az értékesítési tölcsérünk minden egyes fázisára le kell bontanunk. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban?
- A szülés előtt álló hölgyeket leginkább a gyermek neve foglalkoztatja. Ezért készíthetünk nekik egy babanév generátort. Ez a tartalmunk remek online szórakozást nyújt a várandós kismamáknak.
- Megfigyelték, hogy miután megszületik egy gyermek, az édesanyák 3-szor, 4-szer annyit használják a Google keresőjét, mint korábban. Rengeteg kérdés felmerül ugyanis bennük a gyermekekkel kapcsolatban: „Mit csináljak, ha éjjel felsír a baba?”; „Mit reggelizzen?”; „Mikor vigyem ki a szabadba?” A tölcsérünk ezen szakaszán található kismamák részére hozzunk létre egy online tudástárat, amelyben az anyuka minden kérdésére azonnal választ kap.
- A tölcsér alján aztán jöhet az értékesítés. De mivel tartalom marketingről van szó, ezért ezt is tegyük szórakoztatóan. Indíthatunk például versenyt: „Aki ebben a hónapban vásárol cumisüveget, gyermeke számára egy évre elegendő pelenkát nyerhet!” De készíthetünk egy olyan online eszközt, amelyben a kismama mindenféle információt megad a kisbaba bőréről (érzékeny bőrű, hajlamos a kiütésekre, stb.), az alkalmazás pedig azonnal ajánl egy megfelelő pelenkát pár jó tanáccsal kiegészítve. A tölcsérnek ezen részében az ember ugyanis már szó szerint várja a termékspecifikus tartalmakat.
Csak a tartalomra figyelünk, a terjesztésre nem
A legtöbb tartalom marketinget gyártó cég figyelme 90%-át a tartalmak előállítására fordítja, és csupán 10%-át arra, hogy a tartalmat a megfelelő csatornán célba is juttassa.
Olyan ez, mint mikor van egy csomagunk, amit gondosan összeállítottunk, rengeteg időt töltöttünk azzal, hogy akinek elküldjük, örüljön neki, majd fogjuk, és feltesszük az első vonatra. Nem tudjuk, hogy az a vonat célba viszi a csomagunkat, csak azt, hogy legalább viszi valamerre.
Az igazán átütő tartalom marketing stratégiák titka, hogy a készítők szánnak elég időt, hogy megtalálják azokat a csatornákat, amelyeken célba juttatják a tartalmukat.
Egy amerikai rendezvényszervező cég például 1600 influenszerrel vette fel a kapcsolatot, hogy a tartalmát közvetítsék. Az eredmény pedig elképesztő lett: 42 millió hozzászólás, megosztás, like, azaz reakció generálódott. 1600 influenszerrel felvenni a kapcsolatot időigényes, de a pozitív eredmények elérése végett elkerülhetetlen volt.
Ezért fontos, hogy keressük azokat a partnereket, akik a tartalmunkat a megfelelő célpiacnak tudják közvetíteni.