Eredményes marketingstratégia válság idejére

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Egy friss magyar kutatás azt vizsgálta, miképpen gondolkodnak a jelenlegi gazdasági helyzetben a magyar kkv-k vezetői, milyen várakozásokkal vágnak neki a következő hónapoknak. Érdemes marketinges szemmel is megnézni a felmérés eredményét, és levonni a tanulságokat.

A kutatás szerint a magyar kkv-k több mint 80%-a borúsan látja a közeljövőt, és negatív gazdasági hatásokkal számol. Vannak cégek, ahol igyekeznek pozitívan felkészülni az előttük álló kihívásokra, ám vannak, akik szinte csak költségcsökkentésben gondolkodnak, és negatív irányú intézkedések sorát hozzák meg.

Jó példa erre a kutatás marketingköltésekre vonatkozó eredménye. A felmérés alapján elmondható, hogy a cégek 13%-a visszavágja a marketinges kiadásait, ugyanakkor a válaszadók 27%-a nyilatkozott úgy, hogy igenis erősíteni fogja a marketingjét. Minden gazdasági visszaesés természetes következménye, hogy a cégek azonnali válaszokat adnak a túlélés és a profit megőrzése érdekében, de hogy azok megfelelőek-e, azt általában az idő dönti el.

Több gazdasági válság tanulságával a hátunk mögött érdemes áttekinteni, milyen stratégiai pontok segíthetik a cégeket a gazdasági nehézségek átvészelésében.

5 pontos akcióterv a marketinghez, válság idejére

  1. Ne vágjuk meg a költségvetést

A negatív gazdasági hírek hatására a vásárlóerő bizalma is meggyengül. Ez arra készteti a meglévő és a potenciális vevőket is, hogy átgondolják a vásárlási szokásaikat. A döntési preferenciákban feltétlenül előtérbe kerülnek az árak, de ilyen időkben még inkább fontossá válik a cégek hitelessége is.

Ez nagymértékben függ attól, hogy hányszor kommunikál a cég, és hogy az üzenete célba ér-e. A folyamatos kommunikáció hiányában, ha nem is azonnal, de fél éven belül érezhetően visszaesik a forgalom azoknál a cégeknél, ahol eddig is reklám segítette a forgalomnövelést.

Vagyis a visszavágott büdzsé csökkenti a bevételt, az elhagyott minőségi kommunikáció pedig meggyengíti a bizalmat. A magabiztos cégek azért is reklámoznak ilyenkor többet, hogy vevőt szerezzenek azoktól a versenytársaiktól, amelyek visszavágják a marketingköltéseket.

  1. A meglévő vevőkre koncentráljunk

A recesszió a meglévő vevőket is megfontolásra készteti. Kutatások bizonyítják, hogy a meglévő vevők 68%-a nem az árak miatt hagyja el a beszállítóját, hanem a bizalmatlanság miatt, amely kialakulhat például attól, hogy nem kezelik őket kellőképpen, vagy nem kapnak extra szolgáltatásokat.

A gazdasági válság idején még nagyobb szükség van arra, hogy meglévő vevőinket ne veszítsük el, hiszen a legnagyobb profitot ők szállítják. Ezért viszonteladóinknak, céges vásárlóinknak adjunk támogatást (ez lehet például oktatás, előadás, szakmai segítség a stabilizálódásra), és lakossági vevőinknek is kedveskedjünk akár csak egy aprósággal. A sűrűbb kapcsolattartás, az odafigyelés meghálálja önmagát.

  1. Ragadjuk meg az aktualitás erejét

A krízis aktuális híreire mindig kiélezett a közönség. Ezt kihasználva több érdeklődőt, és ezáltal több látogatót vezethetünk a honlapunkra. Például a Cégmenedzser Szoftver Kft. egy webinárt rendezett Balogh Levente (Cápák között) és Markovich Béla (Mapei Hungary Kft.) részvételével – ahol a két ismert üzletember elmondta, milyen lépéseket ajánlanak a válságban a vállalkozóknak.

Vagyis az eseményen a cég nem a termékét, szolgáltatását hirdette, hanem segítséget nyújtott elismert szakemberek közreműködésével. Egy másik példa: egy elektronika cég nemrégiben közzétett egy tanulmányt, hogy mely háztartási eszközök fogyasztanak sokat a lakásban.

  1. Vizsgáljuk felül az üzleti modellt

Az üzleti modellváltás több cégnél elkerülhetetlen. Egyik ügyfelem országosan egyedülálló havidíjat vezetett be a szolgáltatására, van olyan logisztikai cég, ahol átalakították a díjszabást, és a havidíjat kilométerdíjra változtatták. Győrben épp megjelent az első pizza-automata. Érdemes tehát átgondolni, hogyan tudunk közelebb jutni a válság idején is a fogyasztóhoz, melyek a megváltozott igények.

 

  1. Mérjük az eredményeket

10 cégből 7 nem tudja eredményesen mérni a marketinges mutatóit, vagy éppen az ügynökségük kimutatására hagyatkozik, nem mélyed el a számokban, nem vizsgája az összefüggéseket. A válsággal együtt végképp eljött az az idő, amikor egy cégnek rendelkeznie szükséges azzal a tudással és szoftverrel, amellyel pontosan tudja, hogy melyik reklámja működik, és melyik nem. Magyarországon is elérhető már olyan szoftver, amellyel sokkal eredményesebbé tehető a marketing.

A költségek csökkentése kétségkívül könnyebb feladat, mint innovatívan gondolkodni. Mindkettő eredményes lehet, azonban aki hosszú távon gondolkodik és cselekszik, most kiváló lehetőségekhez és piacokhoz juthat.

A szerző:

Jagodics Rita

A kereskedelmi marketing szakértője, több mint 600 céggel dolgozott már együtt. Tévés megjelenései mellett rendszeresen publikál a Haszon Magazinban, illetve különböző gazdasági oldalakon.

Keress a blogcikkek között:

Kategória választó:

Jagodics Rita:
MADE IN MARKETING

Magyarország első, kizárólag kereskedelmi cégekre szabott marketing könyvének 3. kiadása most 50%-os extrém kedvezménnyel rendelhető meg!

Kapható a Libri könyvesboltjaiban és webshopjában! Azonban, ha itt rendeled meg, akkor most 3 ajándékot is kapsz a könyv mellé:

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Ha tetszett a cikk, iratkozz fel hírlevelünkre, és soha nem maradsz le a legújabb tartalmainkról!

Ígérjük, hogy nem fogunk spamelni, csak a legérdekesebb újdonságokat küldjük a postaládádba.

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Remélem, hasznosnak találtad a blogcikk tartalmát

Várunk egy konzultációra, ha szeretnéd a Kereskedelmi Marketing Csoport tudását és segítségét igénybe venni.