Szokatlan megoldások ereje a válságban

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Elképesztő ütemben változnak a fogyasztói szokások 2019 óta. A járvány, a háború, a rezsiemelkedés és az infláció bizonytalanságot, súlyos terheket és depressziót okoz a társadalom minden rétegében, korra, nemre, gazdasági státuszra való tekintet nélkül. Most vált kikerülhetetlen igazsággá az a tanács, hogy minden vállalkozónak fel kell vennie a fogyasztók és piac lüktetését.

Más megvilágításban, rugalmas, nyitott hozzáállással kell szemlélnünk a vevőinket, az igényeiket és a stratégiánkat, amelyet ideális esetben a döntési preferenciáikra építettünk. Soha ekkora szükség nem volt a bátorságra és a nyitottságra: olyan üzenettel szükséges előlépni, amire felfigyelnek és reagálnak a nehezített környezetben is, amikor telítődik az online tér a kommunikációval, amikor a vevők próbálják visszatartani a költéseiket.

  1. Ne a hagyományos piackutatást végezzük el

Ahhoz, hogy a megváltozott környezetben a legjobb üzenettel találjuk meg a célpiacunkat, muszáj ismernünk a megváltozott fogyasztói szokásaikat, illetve, hogy milyen előnyök miatt választják cégünk termékeit, szolgáltatásait.

Egy IT-cég esetében telefonos piackutatás keretében mértük fel az igényeket, 30-40 perces ügyfélbeszélgetéseket folytattunk. Az egyedi fejlesztéssel foglalkozó cég eddig kommunikált előnye a szakembergárdája volt. A kutatásból azonban kiderült, hogy a cég partnerei és potenciális vevői szerint a legkiemelkedőbb igény a piacon az, hogy a felmerült problémákra azonnali választ kapjanak. Szintén a piackutatásból derült ki az is, hogy a webinárokat részesíti előnyben a célpiac, ha továbbképzésekről van szó. Így a kutatás eredményeként az éves stratégiai tervbe jelentős számú webinár is került.

De a kvalitatív és kvantitatív kutatások nem elégségesek. Olyan információt kell kézhez kapnunk, amely teljesen kreatív irányokat, üzleti modelleket hozhat. Ehhez az szükséges, hogy minél több olyan emberrel beszélgessünk, aki a cégről nem rendelkezik semmilyen tudással. Ezáltal valódi, előzetes kapcsolattól nem befolyásolt visszajelzéseket kapunk. Bármelyik módszert is alkalmazzuk, az éves tervezés előtt szükség lesz a fogyasztók ismeretére.

  1. Írjuk bátrabbra az előző évek terveit

A gazdasági változások egyetlen céget, egyetlen cégpiacot sem kímélnek. Nemcsak a termékekben, a konstrukciókban, az árakban kell változtatni, de a média telítettsége miatt a kommunikációban is: olyan üzenetekre van szükségünk, amelyek szinte kiugranak az éterből.

Ez nem merül ki egy jó reklámszövegben, itt stratégiai döntésről van szó. Például ezentúl egy vállalatirányítási rendszert kínáló cég havi bérletet biztosít. Vagy egy divatáru-cég lehetőséget biztosít a vásárlóinak, hogy 15 napra hazavigyék a ruhát, és ha nem tetszik nekik, akkor visszavihetik.

Röviden, olyan üzleti modellváltásra van szükség, amely válaszol a válságra. Amellyel a vevő spórolhat, csökkentheti a kockázatot, növeli az eredményességet és a hatékonyságot. Ennek itthon már vannak kitapasztalt eszközei, mint például az extrém vagy hosszabb garancia, az akár díjtalan kipróbálási lehetőség, illetve a havidíj, amely csökkenti az egyszeri kiadásokat. Minden olyan üzleti modell működőképes, amely válasz a válságra.

  1. Igazán kreatív kommunikációt folytassunk a megszokott üzenet helyett

Olyan kommunikációra reagál pozitívan a célpiacunk, amely egyezik a saját igényeivel, hangulatával. Így kommunikációs tevékenységünket is érdemes változtatni: ha nem a megszokott módon kommunikálunk, akár 30%-os elérésnövekedést is tapasztalhatunk. Minden cégvezetőnek, marketingvezetőnek fel kell tennie a kérdést: hogyan viszonyul a céges kommunikáció a jelen időszakhoz?

Egy klímás cég például körlevelet, eDM-leveleket és reklámokat indított, „Megéri most klímával fűteni” címmel, amelyben elmagyarázta, hogyan alakult ki a tévhit a régi klímák miatt a drága fűtésről, és hogy a modern klímákkal már gazdaságosabb lehet fűteni. Egy reklámügynökség pedig azt kommunikálja, hogy a válságban éri meg adatbázist növelni, hiszen most kedvezőbb az ára a keresletcsökkenés miatt. A megválaszolandó kérdés tehát, hogy miképp tudjuk kialakítani a hidat a válság és a termékünk között.

  1. Próbálkozzunk, amennyit csak lehet

Merjünk kísérletezni az üzenetekkel, a reklámokkal, hogy megtaláljuk az igazi, áttörő megoldásokat. Ha szokatlan irányokból próbálkozunk, szokatlan szövegeket, kreatívokat, üzleti modelleket alkalmazunk, akkor nemcsak az eredményeink növekedhetnek magasabb százalékban, hanem márkánk értéke is erősebb lesz.

Ezért nem gond, ha nincsen kész egy tökéletes kreatív, egy fantasztikus szöveg, bátran próbáljuk ki az ötleteket a különböző platformokon. Egy étrendkiegészítőket forgalmazó cégnek 43 kreatív készült, különböző célpiacokra, különböző üzenetekkel, így egy hónapon belül – szinte időveszteség nélkül – át tudtak állni a válságban is a megfelelő kommunikációra.

Ez azonban azt is jelenti, hogy minden eredményt érdemes mérnünk. A reklámköltségek növekedtek az elmúlt időszakban, egy lead, egy vevő megszerzése többe kerül most, mint a válság előtt. Kísérletezzünk most nagyobb mértékben, és kerüljük el, hogy hónapokig nem megfelelő, nem a krízisre írt, nem hatékony kommunikációval legyünk jelen.

Amennyiben a fenti négy pontot megfogadja egy cég, és igazán válságálló, bátor kommunikációt folytat, illetve el mer rugaszkodni a bevált stratégiától, elkerülheti a gazdasági nehézségeket, sőt előre is léphet a piacán, a gazdasági válság ellenére.

 

A szerző:

Jagodics Rita

A kereskedelmi marketing szakértője, több mint 600 céggel dolgozott már együtt. Tévés megjelenései mellett rendszeresen publikál a Haszon Magazinban, illetve különböző gazdasági oldalakon.

Keress a blogcikkek között:

Kategória választó:

Jagodics Rita:
MADE IN MARKETING

Magyarország első, kizárólag kereskedelmi cégekre szabott marketing könyvének 3. kiadása most 50%-os extrém kedvezménnyel rendelhető meg!

Kapható a Libri könyvesboltjaiban és webshopjában! Azonban, ha itt rendeled meg, akkor most 3 ajándékot is kapsz a könyv mellé:

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Ha tetszett a cikk, iratkozz fel hírlevelünkre, és soha nem maradsz le a legújabb tartalmainkról!

Ígérjük, hogy nem fogunk spamelni, csak a legérdekesebb újdonságokat küldjük a postaládádba.

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Remélem, hasznosnak találtad a blogcikk tartalmát

Várunk egy konzultációra, ha szeretnéd a Kereskedelmi Marketing Csoport tudását és segítségét igénybe venni.