MailChimp Alapok II. – Adatbázis kialakítás

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

2016 januárjában a MailChimp hírlevél küldő szoftver hivatalos viszonteladó partnere lettünk Magyarországon (Nézd meg a tanúsítványunkat itt).

Az elmúlt másfél évben a szoftver minden előnyét és hátrányát kiismertük és jelenleg is több ügyfelünknél használjuk rendszeresen ezt a szoftvert a hírlevelek küldésére.

Fontos azt kiemelnünk, hogy mi nem a MailChimp vagyunk, csupán szeretnénk segíteni a magyar felhasználóknak, hogy a maximumot tudják kihozni a kampányukból. Ebben a cikkben arról írunk, hogyan is érdemes felépítenünk a szoftverben az adatbázisunkat. Kezdjünk is bele.

Így hozz létre egy adatbázist a MailChimp szoftverben

A MailChimp szoftver listákban kezeli az adatbázisokat. A tapasztalatunk azt mutatja, hogy egy központi nagy listát érdemes felépítenünk, és majd ezt a listát tovább bontani szegmensekre, mert így könnyebbé válik a hírlevelek megcímzése.

Akkor érdemes csak külön listában kezelni az adatbázisokat, ha nagyon szeretnénk egymástól elkülöníteni a két adatbázisunkat. Például a viszonteladói és végfelhasználói adatbázisokat külön listákban érdemes kezelni. De nem érdemes külön listákba rakni azokat a végfelhasználókat, akik regisztráltak egy letölthető anyagért vagy akik elmentek a rendezvényünkre, őket a listán belül érdemes megkülönböztetni. Fogjuk mutatni hogyan.

Első lépésként hozzunk létre egy új listát. Belépve a szoftverünkbe a felső menüsorban kattintsunk a List menüre, majd a jobb felső sarokban található Create list gombra.

Ahhoz, hogy létre tudjuk hozni az első adatbázisunk listáját, meg kell adnunk:

  • az adatbázis nevét, amivel később azonosítani fogjuk majd;
  • a feladó nevét (ez a név lesz majd a hírlevél kiküldésnél a feladó, később megváltoztatható);
  • a feladó e-mail címét (erről az e-mail címről fog majd a hírlevél kimenni, később megváltoztatható);
  • és az adatvédelmi nyilatkozatot, ami visszaigazolja, hogy miért küldtük ki a hírlevelet (ez minden hírlevél alján meg fog jelenni).

Az adatvédelmi nyilatkozatba érdemes beletenni a NAIH számunkat is, hogy hivatalosan is igazolni tudjuk, hogy jogilag megfelelően gyűjtöttünk adatbázist. A számot a NAIH oldalán lehet igényelni.

Így állítsd be az adatbázisod paramétereit, adat mezőit

Ha létrehoztuk a listánkat, akkor el kell kezdenünk felépíteni az adatbázisunk paramétereit. Először azt érdemes felépíteni, hogy milyen alap adatokat fogunk majd kezelni a listában. Alap adat például a név, lakcím, telefonszám, stb. Minden olyan információ, ami szegmentálásra is használható lesz majd (pl. neme: férfi vagy nő), inkább csoportokként érdemes majd felvinni, de erről később beszélünk még.

Kattintsunk a Settings menüre majd válasszuk ki a List fields and *|MERGE|* tags opciót. Itt tudunk adatmezőket felvinni az adatbázisba.

Itt láthatjuk az alapból, a szoftver által létrehozott mezőket. Ha szeretnénk további adatokat felvinni, akkor kattintsunk az Add field gombra.

Több féle adat mezőt tudunk felvinni a listánkhoz, nézzük ezeket sorban. Ezek azért fontosak, mert ezek az adat mezők fognak majd megjelenni a feliratkozási formban is, amit kitöltve az adatbázisunkba kerülhetnek a regisztrálók.

  • Text mező – Sima szöveges mező, akkor válasszuk, ha mi szeretnénk elnevezni az adatot, amit majd megadnak. Pl. Cégnév
  • Number – Csak számot tartalmazó mező, mi nem szoktuk használni
  • Radio Button – Ezt a mezőt akkor válasszuk, ha egy válaszra több lehetőség lehet, de csak egyet jelölhetünk meg. Ebben az esetben minden válaszlehetőség látszik majd a formban. pl. Cégtípus: Kiskereskedő vagy Nagykereskedő
  • Drop Down – Ezt a mezőt akkor válasszuk, ha egy válaszra több lehetőség lehet, de csak egyet jelölhetünk meg. Ebben az esetben legörgetős választási ehetőség látszik majd a formban.
  • Date – Dátum, pl. egy rendezvény, webinar dátuma
  • Birthday – Születésnap
  • Address – Cím, de tapasztalatok alapján inkább USA-ban működik, mi sima Text mezőként szoktuk ezt is felvinni
  • Zip Code – Irányítószám, de tapasztalatok alapján inkább USA-ban működik, mi sima Number mezőként szoktuk ezt is felvinni
  • Phone – Telefonszám, de tapasztalatok alapján inkább USA-ban működik, mi sima Number mezőként szoktuk ezt is felvinni
  • Website – Honlap cím megadásának lehetősége
  • Image – Most már képet is tárolhatunk az adatbázisunkhoz rendelve

Hogyan szegmentáld az adatbázisodat a MailChimp szoftverben?

Ha felvittük az alap adatokat, érdemes kialakítani azokat a szegmentálási lehetőségeket, melyek segítik majd a hírlevelek személyre szabását. A MailChimpben úgynevezett Csoportok és Szegmensek állnak lehetőségre a perszonalizálásra.

Groups – Csoportok

Csoportokat akkor érdemes használnunk, ha olyan adatot gyűjtünk az adatbázisról, ami egyszeri és ami alapján könnyű egy kategóriába rakni az adatbázisunkban lévő embereket. Mi minden ügyfelünknél ezeket az adatokat kezeljük csoportokban:

  • Státusza: Érdeklődő vagy Vevő
  • Típusa: pl. cégtípus
  • Neme: Férfi vagy Nő
  • Érdeklődési köre: pl. festés, fürdőszoba vagy tető témakör érdekli

Válaszuk a Lists menüben a Manage contacts almenüt, majd a Groups menüpontot a csoportok létrehozásához.

Ha itt a jobb felső sarokban lévő Create group menüre kattintunk, máris elkezdhetünk létrehozni egy csoportot. Itt négy féle adatmegadási lehetőségünk van.

Amikor létrehoztunk egy csoportot, akkor a csoportban megadott adatlehetőségek kiválasztása innentől kezdve az adatbázisunkba is meg fog jelenni, vagyis ha egy konkrét adatbázisunkra kattintunk majd a szoftverben, meg fognak majd jelenni a csoportok is az adatainál. Ezt ott módosítani is tudjuk.

Segments – Szegmensek

A szegmenseket mi arra használjuk, hogy az alap adatokat és a csoport adatokat összevetve létrehozzunk olyan címzéseket, amit kiválasztva egyből küldhetünk valakinek hírlevelet. Pl. szegmens lehet – Azok a nők akik Budapesten laknak és tudjuk a telefonszámát.

Válaszuk a Lists menüben a Manage contacts almenüt, majd a Segments menüpontot a csoportok létrehozásához.

Ha itt a jobb felső sarokban lévő Create segment menüre kattintunk, máris elkezdhetünk létrehozni egy szegmenst. Kezdjük el kiválasztani, hogy milyen adatokat és csoportokat fogunk majd a szegmens kialakításához használni. Itt meg fognak már jelenni a korábban általunk felépített alap adatok és csoportok is.

A következő lépésben érdemes feltöltened az adatbázisodat valamint létrehoznod a feliratkozási formokat, de erről a következő cikkben fogunk beszélni. Nézd meg azt is.

Segítségre lenne szükséged a gyakorlatban is? Akkor ismerd meg Hírlevél tervezési és MailChimp tréningünket itt.

A szerző:

Jagodics Rita

A kereskedelmi marketing szakértője, több mint 600 céggel dolgozott már együtt. Tévés megjelenései mellett rendszeresen publikál a Haszon Magazinban, illetve különböző gazdasági oldalakon.

Keress a blogcikkek között:

Kategória választó:

Jagodics Rita:
MADE IN MARKETING

Magyarország első, kizárólag kereskedelmi cégekre szabott marketing könyvének 3. kiadása most 50%-os extrém kedvezménnyel rendelhető meg!

Kapható a Libri könyvesboltjaiban és webshopjában! Azonban, ha itt rendeled meg, akkor most 3 ajándékot is kapsz a könyv mellé:

Iratkozz fel a hírlevelünkre

Ha tetszett a cikk, iratkozz fel hírlevelünkre, és soha nem maradsz le a legújabb tartalmainkról!

Ígérjük, hogy nem fogunk spamelni, csak a legérdekesebb újdonságokat küldjük a postaládádba.

  • Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.

Remélem, hasznosnak találtad a blogcikk tartalmát

Várunk egy konzultációra, ha szeretnéd a Kereskedelmi Marketing Csoport tudását és segítségét igénybe venni.