A Túró Rudit már a 60-as évek végén is a reklámpszichológia hatására öltöztették piros pöttyösbe. A Facebook pedig azért lett kék, mert Mark Zuckerberg vörös-zöld színtévesztő.
A Mátrixban Neo figyelmét a sok szürke alak között egy vörös ruhás nő vonta el. A megfelelő színek alkalmazásával az üzleti életben is sikeresen irányíthatjuk magunkra a figyelmet. Persze nem mindegy, hogy kiket vonzunk cégünkhöz. Több kutatás is megállapította, hogy az egyes színekhez iparágakat, sőt, alacsony vagy épp magas árfekvést is társítunk. Tényleg ennyire fontos lenne a modern kommunikációban a színek szerepe? Tényleg.
Luxustermék nem pompázhat sárgában
A KISSmetrics készített egy kutatást, amely kiválóan megmutatja, mit sugallnak a színek a vevők felé. Nem véletlen, hogy a legtöbb luxusterméket kínáló cég megjelenésében a szürke és a fekete dominál, míg a zöld szín használata az egészség területén mozgó cégek számára lehet kifizetődő.
A vörös
A vörös a pénz, az egzisztencia, az ismertség, a hírnév, a jólét, a gyorsaság és a testi kapcsolat fontosságának kifejezésére is szolgál. A vörös vonzza a figyelmet, cselekvésre kényszerít, ösztönző hatású. Kiemelő színként jól alkalmazható, hiszen előtérbe hozza a képeket, szövegeket. Az embereket gyors döntésre kényszeríti, ezért gombok megjelenítésére kiválóan alkalmas.
A sárga
A sárga meleg szín. A tudás, az értelem, a személyes bizalom, az optimizmus színe. Kiválóan használható olyan vállalkozásoknál, amelyek értékes információkat, szolgáltatásokat nyújtanak. Mivel sokan kissé gyerekesnek tartják a sárga színt, ezért nem igazán alkalmas arra, hogy drágább terméket eladjon. Ösztönző és célravezető hatása miatt nagyon jól használható szövegrészek kiemelésére.
A kék
Az előzőeknél hidegebb szín, a nyugalom, és az elégedettség érzését fokozza. A kék az ég, a víz és a hűség színe is. A vörös mellett az egyik legkedveltebb szín az életben (vörös és kék mezes futballcsapatokból van messze a legtöbb a világon) és az üzleti életben is (a Nivea vagy éppen a Facebook). Mivel a tisztaság és a frissesség színe, így a mosóporgyártók és az ásványvíz forgalmazók előszeretettel és hatékonyan használják.
A zöld
A zöld a természet, a növekedés és az általános regenerálódás színe. Világosabb árnyalatait használják élelmiszerekkel, egészség- megőrzéssel foglalkozó cégek.
A bordó
Drága termékekhez, vezető szerep tudatosítására, elegáns dolgokhoz a legjobb választás.
A fekete
Az elegancia színe. Azonban örök társával és ellentettjével, a fehérrel párosítva unalmas lehet, kivéve írott szövegek megjelenítésénél: a fehér alapra fekete betűkkel írt szöveg jár a legkevesebb megerőltetéssel az emberi szem számára. Luxustermékek bemutatására a legjobb megoldás.
A lila
Szellemi, királyi, misztikus. A bölcsesség, átalakulás, függetlenség, megvilágosodás, tisztelet, gazdagság színe. A gyógyszer- és a szépségiparban gyakran előforduló szín.
Mi kell a nőnek? Mi kell a férfinak?
Szerencsések azok a cégek, akiknek kizárólag nőkből vagy éppen férfiakból áll a célcsoportja. Vannak ugyanis színek, amelyet a két nem ki nem állhat, vagy épp rajongásig imád. Férfiak esetében persze nem biztos, hogy túl kell bonyolítani egy kampányoldal színvilágát (lásd lenti ábra!)
- A nők szeretik: kék, lila és zöld
- A nők gyűlölik: narancs, barna és szürke
- A férfiak szeretik: kék, zöld és fekete
- A férfiak gyűlölik: barna, narancs és lila
Milyen színű gombra kattintunk?
A HubSpot megpróbálta kideríteni, hogy mennyiben befolyásolja egy gomb színe a továbbkattintást például egy hírlevélben vagy webshopon. A kísérletben a zöld, illetve a piros színt tesztelték.
A mérkőzést kiütéssel a piros szín nyerte (21%-kal többen kattintották), miközben a hétköznapi életben a pirost az „Állj, ne menj tovább!”, míg a zöldet a „Haladhatsz!” parancsokhoz társítjuk.
És hogy a szövegekben a linkeket miért kék színek jelzik számunkra? A válasz egyszerű. Az internetezés hajnalán még túlnyomórészt csúnya szürke háttéren futottak a fekete szövegek, amelyektől legjobban nem a sárga, nem is a vörös, hanem a kék szín ütött el.
A Kereskedelmi Marketing csapata is tudatosan használja a színeket
- A nemekharca.hu oldal célja nem az eladás, hanem az adatbázisgyűjtés. A kiválasztott színek is ezt a célt szolgálják. A piros a feketével ráadásul dinamikát sugároz, amely remekül passzol a célcsoporthoz.
- A Cégmenedzser most induló kampányoldalának domináns színei a piros és a szürke. Üzleties színek, amelyek erőt sugároznak. A nyomógomb pedig pirosban, az átkattintási verseny örökös bajnokának színében tündököl: https://cegmenedzser.hu/kiprobalom/
- A zöld a természet, az egészséges élet színe. Nem véletlen, hogy napelemeket forgalmazó Partnerünk számára készített adatbázis-építő honlapon a zöld színé lett a főszerep: https://joajanlatokneked.hu/napelem/
- Bár a Berkemann színe a piros, az Anyák napi kampány oldalába becsempésztünk egy kis pinket is: http://mertmegerdemli.hu/Ez is jelzi, hogy egész évben nem feltétlen kell kitartania egyetlen cégnek sem a választott színe mellett, érdemes azt keverni egy-egy adott ünnep, esemény színeivel. Egy karácsonyi kampányoldalon például bátran nyúlhatunk a piroshoz és a zöldhöz, még ha a márkánk színe egészen más is.
A fentiek alapján mit gondolsz – melyik szín fejezi ki legjobban a céged vagy akár a kampányod üzenetét? Melyik segíti igazán az értékesítésed?
Kérdéseiddel, kivitelezési igényeiddel fordulj hozzánk bátran: www.kereskedelmimarketing.hu