Raj Raghunathan, a McCombs marketing professzora évekkel ezelőtt végzett egy kísérletet. A kísérlet lényege mindössze annyi volt, hogy az embereknek mutattak 2 fotót…
- Az egyiken egy szép, megtermett, gyönyörű tollazatú csirke volt
- A másikon pedig egy sovány, csapzott, beteges, tépett tollazatú állat
Ezután Mr. Raghunathan a résztvevőket két csoportra osztotta, és míg az egyik csoportnak a következőket mondta:
- A szép csirke húsa egészséges, de kevésbé finom, a sovány madár húsa ugyan egészségtelen, de ízletesebb…
Addig a másik csoportnak pont az ellenkezőjét állította:
- A szép csirke húsa egészségtelen, de ízletesebb, a sovány madár húsa egészséges, de kevésbé finom.
Az eredmény meglepő lett: mindkét csoportban 80% körül választották az egészségesnek tűnő csirkét, azonban az indoklásuk homlokegyenest eltért.
Míg az A csoportba tartozók azzal indokolták döntésüket, hogy az egészség fontosabb számukra, mint az íz, addig a B csoport tagjai azt mondták: számunkra az íz az elsődleges.
A fotókat látva mindkét csoport tagjai hoztak egy érzelmi döntést, amit aztán racionális okokkal próbáltak megindokolni, miközben a kísérletből pontosan kiderült, hogy döntésüket kizárólag a csirkék külseje befolyásolta.
A világ afelé tart, hogy az emberek megpróbálják palástolni emocionális döntéseiket, és azokhoz racionális indokokat keresnek. A legtöbben nem árulnák el, hogy azért döntöttek egy bizonyos laptop mellett, mert így övék lett az ismertségi körükben a legszebb, leglaposabb darab. Éppen ezért racionális okok után kutatnak, amelyekkel aztán megmagyarázhatják döntésük helyességét.
Ez a folyamat öntudatlanul vonul át minden emberi elmén. Azonban ha ezt ismered, akkor tudod, hogy:
- A reklámeszközeid (pl. egy hirdetésed, hírleveled) elején az érzelemre hass, a közepe tájékán jöhet a racionalitás, majd zárd le a szöveget érzelemmel.
- Az induló kampányodban, például egy termék bevezető szakaszában, az érzelmeket megpendítő szavakat használd. Minél korábban próbálj meg kialakítani érzelmi kapcsolatot az olvasóval. Utána azonban mindig adj racionális okokat, ami a célközönséged számára fontos: magas árrés, gyors eladhatóság, stb…
Marketing könyv karácsonyra? Neked, cégednek, partnereidnek?
A Made In Marketing, azaz a könyv hivatalos oldalán még egy ajándékot is találsz a könyv mellett. Klikkelj a képre vagy linkre!