Az elmúlt napokban egy nagy bázisú felmérést készítettünk a hazai kiskereskedelmi üzletek körében. 432 megkérdezett üzletből 62,8% (304) mondta azt, hogy érinti a boltbezárás.
Üzletedet érinti a boltbezárás?
Válaszok | % | db |
1. igen | 32,6% | 158 |
2. több üzletem is van, de nem mindegyik tart majd nyitva | 4,5% | 22 |
3. nem | 62,8% | 304 |
A zárva tartó üzleteket megkérdeztük arról is, hogy mit tesznek annak érdekében, hogy ne csökkenjen a forgalmuk a vasárnapi zárva tartás ellenére sem. A legtöbben a marketingtevékenység aktivizálásában látják a megoldást (47,3%), és csak ezt követi (41,8%), hogy hétköznap tovább tartanak nyitva.
Válaszok | % | db |
1. hétköznap tovább leszünk nyitva | 41,8% | 84 |
2. intenzívebb marketingtevékenység | 47,3% | 95 |
3. próbálok később családtagot bevonni, hogy nyitva tarthassunk | 10,9% | 22 |
A kereskedők tehát helyesen látják: az aktív és ügyes marketing képes pótolni a vasárnapi bezárásból adódó bevételkiesést.
Így, ha eltökélt vagy abban, hogy a vasárnap zárva tartó viszonteladóidat támogasd pár ügyes megoldással, akkor jöjjön 7 ötlet, amely a vasárnapi bevételkiesés ellenére is növelni fogja a viszonteladóidtól származó bevételeidet. Mi több, a 7 ötlet közül találsz több olyat is, amelyet Te magad is használhatsz a marketingedben.
7 ötlet a forgalom növelésére, ha viszonteladóidat érinti a boltbezárás
1. Kedvenc Kedd vagy Szerencse Szerda
Az emberek többség „akcióleső”. Úgy várják az ajánlatokat, mint a gyerekek a karácsonyt. Ezt a felfokozott várakozást Te is könnyedén kihasználhatod. A vevő úgy működik, hogy ha kap egy jó ajánlatot, akkor képes előbbre hozni a vásárlást. Szerencsére nem csak az árkedvezményekre ugrik, hanem az ajándékokra is, így nem kell eldobni az árrést.
Például egy kedden vagy szerdán kiküldött SMS, e-mail és aktív kapcsolattartás hétköznap is megemeli a vevők számát:
- „Szerencse Szerda – Vásároljon szerdán vitamint és szerencséje lehet. Minden 7. vásárló kap egy ajándékot.” Lehet ez egy apróság, egy kézkrém, egy rágó, és sok dolgot szponzoráltathatsz is a gyártókkal.
- „Újra Kedvenc Kedd! Vásároljon kedvenc parfümjéből a hónap bármely keddjén, és mi megajándékozzuk egy gyönyörű karkötővel.”
2. „Ne felejtsd el” lista
Az embereknek is hozzá kell szokniuk ahhoz, hogy mostantól hétköznap kell beszerezniük a számukra fontos dolgokat vasárnap helyett. Ehhez remekül passzol egy plakát, amit a vevőid szeme elé rakhatsz az ajtóra, falra:
„Ezt vásárolták legtöbben az elmúlt évben vasárnap – ne felejtse el magával hozni hétvégi bevásárlólistáját hétköznap.”
3. Előfizetés
Főleg az aktív keresőket zavarja a vasárnapi zárva tartás – derül ki a Szonda Ipsos kutatásából.
Az aktív keresőkről tudni kell, hogy kimondottan szeretik a kényelmet. Így az előfizetéses rendszer megoldás lesz az ő meggyőzésükhöz:
Például kontaktlencse-előfizetés: „Minden hónapban automatikusan küldjük díjtalan kiszállítással a kontaktlencsédhez a tárolófolyadékot.”
4. Törzsvásárlói rendszerek bevezetése
Miért vásárolná meg egy vasárnap nyitva tartó üzletben a terméket a vásárló, ha hétköznap egy törzsvásárlói kártyával kedvezőbb árakon vásárolhat?
A törzsvásárlói rendszer – tárgyak gyűjtése pontokkal, kedvezmények biztosítása – visszatérő vásárlóvá teszi a vevőt, még akkor is, ha az üzlet vasárnap nincs nyitva.
5. Online üzletek megnyitása
Az üzletek bezárása egyértelműen hatással lesz a webáruházak forgalmára. Az egyébként vasárnaponként plázázó vagy bevásárló embereknek lehetősége lesz vasárnap az Interneten vásárolni. Így még nem késő megnyitni minden üzletnek az internetes webáruházát, és pótolni a kieső forgalmat, növelni az üzlet bevételét.
6. Több terméket a kosárba
A kereskedők sorra panaszkodnak, hogy az emberek kevesebb terméket tesznek a kosárba. Ugyanakkor kevés üzletben látom, hogy bármit is tennének a kosárérték növeléséért.
Mint például: „Ma a mosószerhez kedvező áron vásárolhat öblítőt.”
7. Extrémitás
Törökországban teával várnak, Horvátországban egy sligovicával, London főutcáin a játékbolt előtt bohóc fogad. A magyar kereskedelemnek még van mit tanulnia.
Merjünk kilépni a komfortzónánkból és olyan dolgokat tenni, ami akár egy óra alatt 49-szeresére is növelheti az üzletbe érkezők számát.
Ehhez itt egy kreatív példa:
https://kereskedelmimarketing.hu/marketinghelyszinelo/polgar-pukkasztas/
És végezetül az aktív marketingtevékenység: heti e-mailek, napi Facebook-posztok, Facebook-hirdetés, aktív szórólapozás. Ez mind segíthet, hiszen ha valaki ügyesen, a trendeknek megfelelően használja ezeket az eszközöket, akkor a reklámköltség fele nem kidobott pénz lesz, hanem busás bevételt hoz majd.
Jagodics Rita
kereskedelmimarketing-szakértő
a Kereskedelmi Marketing Trendek Kft. ügyvezető igazgatója
kereskedőknek: www.kereskedelmimarketing.hu
nagykereskedőknek, gyártóknak: www.nagykermarketing.hu