A 20. században még mindenki azt sulykolta: „Legyél jobb 10%-kal a legerősebb versenytársadnál, és tiéd a győzelem.” Remek, nyert ügyed van… a 90-es években. Csakhogy akkor még minden más volt.
Akkor még 50 forintba került egy sör, Michael Jackson szólt a rádióból, és az internet nem olyan volt, mint manapság.
Az elmúlt 20 évben ugyanis nagyobb mennyiségű információ keletkezett, mint az azt megelőző 5000 évben. Csak a mai nap az emberek több százmillió órányi videót néznek meg a YouTube-on, és milliárdnyi megosztást generálnak a Facebookon. Az elme befogadóképessége azonban véges, és az elképesztő mennyiségű adatból csak a különlegeset, az egyedit fogadja be.
Mit tehetünk ilyenkor?
10 %-kal jobb, színesebb, szexibb kommunikációval kell kiállnunk piacunk színpadára.
AZ ELSŐ CSILLAG: a DHL első osztályú pozicionálása
A Mapei például megtalálta azt a dolgot, ami fontos a célpiacának, és folyamatosan kommunikálja is a burkolatragasztóira: „Elsőre végleges!”
A DHL a világ leggyorsabb csomagszállítója, és ezt újra és újra el is mondja. Amiben jók vagyunk, arra húzzunk egy csinos ruhát, és mutassuk meg a világnak.
A MÁSODIK CSILLAG: a Steve Jobs taktika
A mértéktelen termékbővítés nem működik. Ezt Steve Jobs is felismerte az Apple-hoz való visszatérésekor. Az eredményt tudjuk. Minél több termékre aggasztunk egyetlen márkanevet, annál kevésbé marad meg a fogyasztó fejében. A Budweiser egészen addig növekedett, míg bele nem kezdett a termékkínálatának bővítésébe. Megjelent a Dry, az Ice, és egy sor másik ital, és a forgalma 50 millió dollárról 43 millióra csökkent. Szűkebb termékportfolió = nagyobb fókusz.
A HARMADIK CSILLAG: a Michelin történelmet író térképe
A Michelin gumiabroncsokat feltaláló francia testvérpár még a 20. század elején kiadott egy olyan térképet, amelyen az ország legjobb éttermei szerepeltek. Így az utasokat két dologra vették rá: tegyenek kitérőt az éttermekhez (1), a kitérőknek köszönhetően többet használják az abroncsokat, és így hamarabb vásároljanak újat (2). A Michelinről pedig azóta már nem csak a kiváló minőségű gumiabroncs jut az eszünkbe, hanem az exkluzív éttermek is.
Egyetlen kérdés maradt a végére: a Te céged vajon megkaphatná a marketing Michelin csillagot?