2013-ra a végfelhasználók többsége csak azután megy be vásárolni egy üzletbe, ha előtte rákeresett az Interneten, és az, amit keres, az garantáltan kapható a boltban.
Magyarán azok a nagykereskedők és gyártók, amelyek nem csak termékeket kínálnak, hanem lehetőséget, hogy vevőik (akár viszonteladók, akár végfelhasználók) időt spóroljanak, azok lépéselőnybe kerülnek versenytársaikkal szemben.
Azonban a legtöbb cég ez utóbbit, az idő megtakarításának lehetőségét képtelen a célközönségük számára megadni.
5-ből 4 vevő mindenféle vásárlási szándék nélkül hagyja el céged weboldalát
A Limeligh Networks kutatása szerint ugyanis az emberek 80%-a hagy el azért egy honlapot, mert az nem ad megfelelő felhasználói élményt.
Mivel a közeljövőben a mi honlapunk is megújul, ezért leírom, hogy milyen csekklistából dolgozunk. Biztos vagyok benne, hogy ez Neked is segíteni fog a honlapod felhasználóbaráttá alakításához.
Mindenekelőtt azonban jöjjön pár érdekes kimutatás (Forrás: http://steverenner.com/wp-content/uploads/2013/03/mobile-search-infographic.png):
Csekklista felhasználó- és mobilbarát weboldalak készítéséhez
1. Mit akarsz elérni?
Mivel évről évre új technológiák jelennek meg, ezért időnként a honlapodat is újra kell gondolni. Azonban nem mindegy, hogy évente új honlapot készít a fejlesztőd, vagy minden évben csak egy kis finomhangolást kell végezni rajta.
Ha tudod, milyen célt szolgál a honlapod, akkor elég a finomhangolás is. Találj egy fő- és egy mellékcélt! Nálunk a fő cél, hogy feliratkozókat gyűjtsünk, a mellékcél pedig az, hogy bizalmat építsünk.
A Te vállalkozásod fő- és mellékcélja mi? Vásároljanak? Kérjenek árajánlatot? Regisztráljanak?
2. Kivonatolt tartalom
Az egyik legnagyobb hiba, ha mobileszközön is ugyanazt a nyitóoldalt szeretnéd megjeleníteni, amit mondjuk egy laptopon. Ilyenkor azonban a kisméretű mobileszközön a honlap képe teljesen átláthatatlan lesz.
Személyes kedvencem a Netpincér. Könnyű, átlátható és érti, hogyan gondolkodom.
Ügyelj arra, hogy a nyitóképen minél kevesebb műveletet kelljen végrehajtania a felhasználónak. Ne többet, mint 6.
A honlap számítógépen:
Mobilon:
3. Kerüld a Flash-animációt
Ezzel ugyanis csökkented a felhasználói élményt. Az oldalad legyen inkább letisztult. Ugyanígy zavaró a felugró ablak, mivel a kis négyzetre nehéz egy mobilon rákattintani, ezért a legtöbben inkább otthagyják az oldalt.
4. Színvilág és brand
Bár a mobil honlapodon kevesebb tartalom lesz látható, azért arra ügyelj, hogy egységes képet adjon, hiszen olyanok is fogják látogatni, akik eddig a honlapodat számítógépen nézték.
5. Menüpontok helyett legördülő tartalom
A kis felület miatt akkora nyomógombokra lesz szükség, amelyekkel a mobilről érkező felhasználó kényelmesen tovább tud lépni.
6. Beírás helyett választás
Mivel mobilon senki nem fog kérdőíveket töltögetni, ezért ne a felhasználónak kelljen beírnia a keresett terméket, hanem egy legördülő menüből választhassa azt ki:
Az instrukcióknál ugyanígy nagy nyomógombokat használj:
- Kattintson
- Megrendelés
- Videó-lejátszás
7. Betűméret
Senki nem fog ránagyítani a képernyőre csak azért, hogy a honlapodat olvashassa. Ezért aztán Neked kell azt olvashatóvá tenni: legalább 14 pontos betűkkel, könnyen kivehető betűtípussal.
Olvasható betűtípusok mobilon: Helvetica (ez egyébként is a kedvencem), Adobe Gothic, Arial.
Nem olvasható betűtípusok mobilon: Lobster, Pristina és minden olyan betűtípus, amely a kézírásra hasonlít.
8. Szövegek
A netezésre is alkalmas mobileszközök megjelenésével új szövegírási technikákat kell elsajátítanunk. Mivel nincs lehetőségünk egy A4-es oldalt teleírni, így meg kell tanulnunk rövid mondatokban megfogalmaznunk honlapunk célját.
- Netpincér: Éhes vagy? Hol ennél?
- Starbucks: Az íz, amiért mindenki megőrül
9. Tesztek
Ha kész a mobilra való nyitólapod, akkor azt teszteld több mobileszközön is.
Győződj meg róla, hogy mind álló, mind fekvő helyzetben jól működik a honlapod.
Győződj meg róla, hogy a videók elindulnak-e, jól kivehető-e a képük. Az iPad és az iPhone például a Flasht vagy Flash-videót sokszor nem tölti be.
***********
9 feladat, amit ma már nem hanyagolhatsz el, ha a vállalatod honlapjáról van szó. 9 feladat, amit, ha elvégzel, célközönséged:
- Először megkedvel…
- Ha megkedvelt, vásárol…
- Ha megkedvelt és vásárolt, beszélni kezd rólad…
Szerintem ezért megéri fejleszteni a honlapodat, igaz?