Vajon a Te céged, hogyan van pozicionálva? Olyannak lát a célpiacod, amilyennek szeretnéd, hogy lásson? Vagy nem is vagy tudatosan pozicionálva?
Rossz hír: akkor is él egy kép rólad a vevőid fejében – kérdés, hogy olyan-e, amilyet szeretnél?
A piacvezetők szinte már egytől-egyig pozicionálták magukat
Ha felteszik Neked a kérdést, hogy nevezd meg, ki volt a harmadik ember, aki átrepülte
az Atlanti-óceánt, akkor valószínűleg rögtön a Wikipédiához menekülsz. Pedig anélkül is megtudnád mondani. Amelia Erhartnak hívták.
Persze őt nem úgy ismerjük, hogy a harmadik ember, aki átrepülte az Atlanti-óceánt, hanem az első nő, aki átrepülte az Atlanti-óceánt.
Ezért, ha egy kategóriában nem tudsz első lenni, akkor pozicionáld a céged egy olyan kategóriában, amelyben tiéd a vezető szerep.
7 módszer, ahogy érdemes cégedet pozicionálni
AZ ELSŐ MÓDSZER: a terméktulajdonság
Egy olyan tulajdonságát a kínálatodnak, ami fontos döntési szempont a vevőid számára, és még nem birtokolja a versenytársad.
- Korpásodás elleni sampon
- Biotrágya
- Kerékpárok túrázóknak
A MÁSODIK MÓDSZER: a szolgáltatás
Ha a környéken 3 másik üzlet is túrázóknak kínál kerékpárt, akkor a mi kerékpárboltosunknak szüksége lesz egy szolgáltatásra, amivel versenyelőnyt szerezhet magának:
- Részletfizetési lehetőség
- 1 napos alkatrész kiszállítás
- Túragarancia a biciklire – azaz kerékpárja 17 hegyi túra után is úgy fog kinézni, mintha most vette volna
A HARMADIK MÓDSZER: a csoport
Ha alaposabban megvizsgálod a vásárlóidat, akkor egy érdekes tendenciára lehetsz majd figyelmes: lesz egy réteg, amely kiemelkedik a nagy egészből.
Akár életkor szerint.
Akár nem szerint.
Akár társadalmi helyzetük szerint.
Ha elkezdesz csak ezzel a csoporttal kommunikálni, akkor bár szám szerint kevesebb emberhez jutsz el, mégis több vevőd lesz.
Annak idején a Dove egy volt a sok bőrápolót kínáló cég közül. Aztán gondoltak egyet, és
a problémás bőrű nők bőrápolójaként kezdték magukat pozicionálni. Ezzel pedig minden korábbinál több vevőt szereztek.
A NEGYEDIK MÓDSZER: a felhasználás
Lehet a terméked pont ugyanolyan, mint a versenytársaidé, ha ügyes vagy, akkor mégis tőled fognak vásárolni az emberek.
Egy fűnyíró gép például lehet „Olyan halk, hogy a szomszédod azt hiszi, megőrültél, és tolod magad előtt az áramtalanított fűnyírót.”
AZ ÖTÖDIK MÓDSZER: az imázs
Ha premier-, netán luxustermékeket kínálsz a célpiacodnak, akkor az imázs pozicionálás sem ördögtől való.
Például: „Az óra, amit a férfi társadalom egy ezreléke hord csak…
a legelegánsabb egy ezrelék”
A HATODIK MÓDSZER: az űr
Vannak terméktulajdonságok, amelyek fontosak a vevőid számára. Lényegtelen, hogy ezt
a konkurensed terméke is tudja, ha Te kezded kommunikálni, akkor a vevő azt fogja gondolni, hogy erre csak a Te terméked képes.
Például: „A festék, amivel csak egyszer kell lekenni a falat”.
A HETEDIK MÓDSZER: az extrém dolog
Ma már szükség van extrém dolgokra a pozicionáláshoz. Például ott van a turmixgép, amivel leturmixolhatunk egy mobiltelefont.
Az extremitás remek figyelemfelkeltő, de tegyünk hozzá még egy kis tartalmat, amelyet
az előző 6 pozicionálási módszerből választhatsz ki.
A Kereskedelmi Marketingnél az extrémebb dolgot például a Nagyker Trendek Magazin képviseli. Hiszen nem túl gyakori, mikor egy marketing tanácsadó cég szakmai magazint ad ki.
Jó pozicionálást Neked is!